Neliö ?


Olen neliössä, konttaan siellä kulmasta kulmaan, jään jumiin niihin kulmiin ja en toivo mitään muuta kuin tulisi kohdalle se reikä, ovi, ulospääsy…

Eilinen päivä oli ihan kelpo päivä, kaikesta huolimatta, koska selvisin siitä. Kun menin töihin, sain heti alkajaisiksi kuulla eräältä työkaveriltani, mitä minusta oli puhuttu työpalaverissa – eikö siellä ole parempaa puhuttavaa???? Meni jonkin aikaa, ennen kuin edes kykenin taas keräämään itteni ja keskittymään työhöni. Koko mieleni itki ja olin niin kiukkunen sille työkaverillekin, joka sen ”uutisen” kertoi. Pilasi sillä koko minun päiväni.

Olen viime päivinä ollut huomaavinani sen, että Täydelliset Naiset ovat jostain syystä taas minua vastaan. Minulle ei jutella tai jos, se on sellaista pikkupiikittelyä. Olen nostanut ryhtiä ja yrittänyt sillai ihan tyhmänä vaan olla huomaamatta. Juu, kyllä, olen miettinyt sitäkin, että ihan oikeasti, olenko sittenkin se epäkelpo työntekijä, se joka ei kymmenen vuoden jälkeenkään osaa mitään, se joka kaiken aikaa tekee virheitä ja mikä pahinta, jättää tekemättä milloin mitäkin??? En edes viitsi luetella töitäni, sillä se on laiskan hommaa, mutta vaikka tekisin mitä, se ei vaan riitä! Aina löytyy uusia vikoja ja syitä…

Kun konttaan siinä neliössä, juutun sinne nurkkaan ja alan miettiä, että mitä jos olenkin vaan ihan pöhkö? Kuvittelen kaiken, otan itteeni jonninjoutavista, luulen ja oletan, että kaikki ovat minua vastaan. Suurentelen ja liioittelen, en sopeudu mihinkään. Niin ja en ymmärrä, en arvosta niitä työkavereitani, jotka kaikessa erinomaisuudessaan haluavat vain minun parasta, että minustakin tulisi yhtä hyvä ja loistava, virheetön työntekijä.

Kun mieleni itki ja oli kaaoksessa, pidin itseni pystyssä ja onnittelin itseäni, että selvisin, etten murtunut, etten vaipunut synkkyyteen vaan ihan omaksi ilokseni pysyin iloisena ja niin kuin en mitään mistään tietäisi. Silti, minussa on pelko. Tuleva kehityskeskustelu. Tiedän, kuinka esimieheni tuo esille kaikki minuun kohdistuvat asiat – vaatien minua taas tekemään niin ja näin??? Jos vaan kykenen, aion hänelle sitten sanoa, että eikö kilkuta missään, jos minusta aina vaan löytyy vikoja? Kuinka aina samat ihmiset keksivät jonkun erheen ja siitä sitten oikein kimpassa jauhetaan.

Yritän itseäni puolustella. Jos minulla on pitkä työhistoria, kaikissa entisissä paikoissa olen aina ollut pidetty työntekijä, niin mikä on meidän talossa, että alusta asti siellä on ollut ryhmittymä, joka ei kerta kaikkiaan vaan voi minua sietää??? Olenko vanhemmiten muuttunut kusipääksi?

Niin ja mikä teki tästä minusta puhutusta jutusta ihan paskan? Se, että minä en ollut siellä palaverissa, koska en yleensäkään käy niissä ja nyt huomasin jälleen hyvän syyn olla poissa. En muuten ole ainoa, niissä tuntuu käyvän ne, jotka muuten ”töitä vieroksuvat”. Onhan se kiva vaan juoruta ja istua paikoillaan kun tehdä töitä. Niin, se että siellä palaverissa puhuttiin minusta, mutta vain yksi kolmestakymmenestä tuli siitä minulle kertomaan ja sekin sillai vaivihkaa. Ne, jotka olivat sen alulle panneet, tekevät töitä minun kanssani samassa huoneessa! Ei puolikasta sanaa ole minulle sanottu, mitä nyt sillai fiksusti vaan luimisteltu. Oikein älykästä ja aikuismaista käytöstä.

Ai niin, mutta voihan se olla, että  minä vaan kuvittelen, suurentelen asioita. No, tilitin tänne, koska oli pakko johonkin purkaa. En voi oikein kenellekään kertoa, en kehtaa, en enää, koska minusta alkaa aina vain enemmän tuntua siltä, että se kääntyy minua itseäni vastaan. Jos jollekin vaikkapa vain vahingossa lipsauttaa, niin eihän se nyt ole mitään, kun sitä on kaikilla työpaikoilla. Joten, jatkan neliön kiertämistä. Jos sitä oikein kauan tekee, eikä ovea tule vastaan, niin jospa pohja putoaa 🙂

tumblr_m8ama7eGMa1qdyn4lo1_500_large

 

Mukavaa Ystävänpäivää !!!  Tämä tarina oli tosi!

2 thoughts on “Neliö ?

  1. En kyllä oikeasti ymmärrä, miten voi olla tuollaisia työkavereita! Vaikka miehelläni on lähes yhtä hirveää. Tuo täyttää kaikki työsyrjinnän merkit ja on henkiselle terveydelle pahasta. Onneksi olet ihan täyspäinen ihminen, että kestät tämän. Mutta ota hyvä ihminen asia esille kehityskeskustelussa. Ei voi olla sellaista, että aina yhtä sorretaan. Jokainen työntekijä on tärkeä ja koska töissä ollaan enin osan valveillaoloajasta, siellä pitäisi olla myös mukavaa.
    Oikein hyvää ystävänpäivää!!!

  2. Kiitos Sari! Vaikka emme tunne toisiamme, niin olet kuitenkin ollut uskollinen lukijani, aktiivinen kommetoija! Kiitos siitä! Erittäin ihanaa Ystävänpäivää, vaikka minusta kaikki päivät ovat ystävän päiviä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s