En tykkää valosta !


Nyt meinaan taas ruikuttaa, asiasta, johon en löydä tietoa. Tämä ihan joka keväinen juttu valosta. Kun kaikki hehkuttaa sitä, miten ihanaa on kun valon määrä lisääntyy, niin minä en vaan tykkää. Kärsin ja olen ihan ryytynyt, väsynyt enkä saa mitään aikaseksi. Minä en ole koskaan tykännyt valosta. Muista jo lapsena, kun illat olivat valoisia, niin minua ahdisti. Kun piti käydä nukkumaan ja oli valoisaa, pääskyt vaan huuteli. Odotin aina syysiltoja, kun oli kiva leikkiä pimeessä. Kouluunkin oli aina ihanaa mennä, kun oli aamuisin pimeetä.

Sisätiloissa en koskaan pidä kattovaloa. Minulla on vain nurkkavaloja. En siis vaan kestä sitä ylhäältä päin tulevaa valoa. Autossa ajan aina aurinkolippa alhaalla. Niin, ja mitä tulee autolla ajoon, niin pimeällä ajo on paljon helpompaa kuin auringon valossa. Olenhan minä näistä jauhanut ennenkin. Niin ja ku ottaa tän puheeksi, niin saan aina kuulla olevani tosi outo.

Siitä outoudesta haluaisin tietää, mistä se johtuu. Kun valtaosa kärsii kaamosmasiksesta, niin minulla se on päinvastoin. Olen aina elämäni vedossa pimeään aikaan. Silmät pysyy auki eikä läheskään säre niin paljon päätä kuin valosaan aikaan. Yritin kaivaa tietoa tästä minun ”ongelmasta”, mutta en löytänyt. Netti suoltaa vaan kirkasvalolamppuja ja valohoitoja, kaamosmasennuksen oireista, mutta sitä vastakohtaa en löytänyt. Silti tiedän, että minulla on muutamia kanssakärsijöitä.

Minä en siis tykkää istua terasseilla, muuta kuin varjossa. Kuljen aina kadun varjoisaa puolta. Näen pimeässsä tosi hyvin enkä koskaan laita yöllä valoja, kun käyn vaikkapa vessassa. Sammuttelen valoja kaiken aikaa joka paikasta. Kuljen valossa silmät sikkarassa ja suuri on helpotukseni määrä, kun pääsen pois valosta.

Olen kyllä niin hämärä!

8 thoughts on “En tykkää valosta !

  1. Mä tykkään kyllä valosta, vaikka se tosiaan tarkoittaa samalla sitä, että migreenien määrä lisääntyy. Mun silmiä ja päätä ei ole luotu auringonpaisteeseen, mutta en voi väittää, etteikö se myös antaisi energiaa.

    Hämärät ihmiset ehkä joutuisivat lukittautumaan kotiinsa pimennysverhojen taakse, mutta eihän se ole mitään elämää. Onkohan tosta ikinä tehty mitään tutkimusta?

  2. Muistan opiskeluajoilta erään tytön, joka ei voinut olla lainkaan auringossa. Ei siis yhtään eikä koskaan. Se oli aika hankalaa hänelle kyllä.
    Tulikohan kirjeeni perille n. vähän yli kuukausi sitten? Kysyn siksi kun yleensä sinusta on kuulunut kirjeellä nopeasti?
    Paula

  3. Suklainen – Kiitos ja samoin sinulle, mukavaa kevättä!

    Neo – Minulle valo ei anna energiaa. Silti en linnottaudu sisätiloihin, vaan liikun kaiken aikaa. Jos jäisin sisälle, se olisi äkkikuolema, henkisesti. Liikun ja koitan välttää sitä valoa…

    Paula – Onneksi ei oo ihan niin pahaksi päässyt 🙂 Juu, laitan sinulle postia lähiaikoina 🙂

  4. Täällä kans yksi hämärä tyyppi ilmoittautuu! 🙂 Sen lisäksi että minulla on omat ongelmani valon suhteen, niin minulla on myös omat ongelmani lämmön suhteen.

    Tykkään toki auringosta ja kohtuullisesta lämmöstä ja kesästä – ja kevät on ehdottomasti MINUN vuodenaikani. Mutta kesällä sitten jotenkin ”kyllästyn”, ja ihan sama juttu kuin sinulla; pienestä asti inhotti mennä nukkumaan kun oli valoisaa ja pääskyset vaan huuteli 😀 (Nauruhymiö siis siksi että se oli niin osuvasti sanottu 🙂 ) Lisäksi kaipaan esimerkiksi kynttilöitä, joita pimeämpinä aikoina polttelen ihan hulluna 😀 Kun ei niitä sit jotenkin ”voi” poltella valoisaan aikaan. Ja sama myös tuossa, että en pidä kirkkaista kattovaloista ja huoneideni nurkat onkin sitten varustettu jos jonkinlaisilla lampuilla, ja kattolamppuja käytän suht vähän (paitsi keittiössä kirkas valo on tietysti tärkein). 🙂

    Aurinkoa jaksan kesäisin ihan niinku ottamalla ottaa _maksimissaan_ tunnin kerrallaan (jos sitäkään), ja joskus se onkin jo ihan riittävä/liiallinen annos päivässä. :/ Aurinko saa minut voimaan huonosti – ja lisäksi saan armottomat aurinkoihottumat, joten sekin on jo yksi ja ihan hyvä syy auringon välttelyyn. (Esim. joskus kun ei jotenkin viitsi sanoa että en ota aurinkoa _kun en vaan tykkää_, niin ihmisethän katsoo kuin vähäjärkistä: miten joku ei muka tykkää auringosta??? :O )

    Myöskään minä en pidä terasseilla auringossa istumisesta, ja tykkään kävellä katujen varjoisia puolia. Parvekkeellakaan en kauaa viihdy jos aurinko räköttää sinne suoraan. Lisäksi olisin aivan onnellinen jos Suomen kesälämpötila olis sellanen 22-25 jatkuvasti, ja säätila sellainen mukavan puolipilvinen. 🙂

    Nämä on kyllä ihan tosi radikaaleja juttuja 😀 ja olenkin tainnut saada jonkinlaisen ilonpilaajan maineen, kun olen joskus ääneen tuntojani tilitellyt… Siksi yritänkin nykyisin vain väkinäisesti hymyillä kun valtaosa ihmisistä hehkuttaa onnea ihanista helteistä ja auringonpaisteesta… 😐 Mutku ne vaan ei ole miun juttu.

    No, pitää nyt kuitenkin hieman pehmitellä ja selitellä, että kyllä kesä on kuitenkin ihan ihana vuodenaika ja joka vuosi sitä tulee odotettua ja tykkään kesäisin pukeutua kesäisesti ja reissata ja uida ja telttailla yms. ”normaali-ihmisten” puuhia, mutta sietokykyni vaan on rajallinen, enkä tosiaan ole mikään intohimoinen auringonpalvoja, ja eläisin mainiosti vähemmälläkin valolla ja lämmöllä. 🙂 – Aamen!

    Hoh, jopas tuli überpitkä kommentti 😮

  5. Kiitos Irwikissi!!! Niin asiaa, sillä juuri näin on minullakin myös sen lämmön suhteen! En kestä millään olla kuumassa, no joo, kyllä minä saunon, mutta siis hellepäivät ovat kamalia. Kun oikein porottaa ja hautoo, olen kuin löysä räkä ja mitään en jaksa, siis kerrassaan ihan kyvytön ja siitä palautuminen kestää… Aurinkoa en voi ottaa ollenkaan, sillä ihoni ei kestä, minun tulisi kylpeä vaan maidossa 🙂
    Silti kesä on ihana ja kaunis ja viihdyn kauniissa kesäsäässä, kunhan saan valita paikan!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s