Yksinhuoltaja murrosikäisten kanssa


Luin tänään lehdestä, että nyt järjestetään apua murrosikäisten vanhemmille. Hienoa… Etenkin yksinhuoltajilla on vaikeaa.

Minä taas olen aina ollut sitä mieltä, että olen päässyt helpommalla, kun olen saanut hoitaa lapsia yksin. Olen siis yksinvaltias ja se toimii ihan hyvin. Monissa asioissa olen toiminut tasan päinvastoin kuin omat vanhempani ja olen huomannut sen hyväksi. Tosin vanhempani opettivat olemaan rehellisiä ja se onkin ollut niin hyvä asia, että olen sen iskostanut omiinikin ja se on hyvä perusta.

Olen luottanut lapsiini. Pidän heitä fiksuina ja en ole aliarvioinut. Olen vaatinut heiltä paljon, käyttämään omaa järkeään ja toimimaan aina niin kuin oikealta tuntuu. En ole väheksynyt heitä, olen kannustanut heitä valinnnoissaan ja arvostanut sitä, mistä he tykkäävät, vaikka en itse pitäisikään.

Tytsä on mm. saanut meikata ja korviksetkin sai ihan pienenä. Hän on päässyt keikoille. Hän on saanut tuoda kavereitaan kotiin, myös poikakaverinsa. Hänellä ei ole kotiintuloaikoja. Hän saa kiroilla. Kaikki tämä oli minulta ankarasti kielletty. Silti, Tytsä on ihan kelpo nuori. Vakuutan, että monin verroin fiksumpi kuin minä hänen ikäisenään. Hän on saanut elää, minulta se oli kielletty.

Pelimies on saanut harrastaa. Huolimatta siitä, etten ymmärrä koko lajia yhtään. Huolimatta siitä, että se maksaa. Olen kuskaillut häntä ja hänen kavereitaan. Olemme osallistuneet koko perheen voimin hänen pelireissuilleen. Minua ei kuskattu koskaan mihinkään, minulla ei ollut edes pyörää. Saati, että olisin voinut harrastaa jotain. En päässyt edes kesäsiirtolaan.

Pien mies on se, jonka kanssa eniten liikun. Teemme retkiä ja käymme yhdessä kaupassa ja hankimme kotiin kaikkea. Minun kanssa ei vanhemmat liikkuneet. En päässyt juuri koskaan mihinkään mukaan. Minun tehtävä oli kuljettaa veljeäni aina mukana. Pelimies onkin niin ”mallilapsi”, että jokainen haluaisi sellaisen, joka tekee kotitöitä 🙂

Kaiken kaikkiaan olen pärjännyt omieni kanssa. Voi olla, että kun oikein kehua retostelen, niin jonain päivänä saan huomata, ettei olisi kannattanut. Kaikkea voi vielä tapahtua. Tähän asti olen selvinyt heidän kanssaan kyllä ihan kiitettävästi. He pääsevät elokuviin ja teatteriin ja olen vienyt heitä ravintolaan pienestä pitäen. Olen yrittänyt välittää heille sen, että elämä voi olla mukavaa, vaikka siihen sisältyykin välillä murheita. Olen esitellyt heille elämää joka kantilta. En ole pumpulissa heitä hellinyt. Olen rakastanut heitä tavattomasti ja sen he tietävät ja tuntevat!

3 thoughts on “Yksinhuoltaja murrosikäisten kanssa

  1. Ihana kirjoitus josta paistaa se, miten mahtava porukka ja perhe te olette. Ja se, että lapset ovat saaneet kasvaa juuri sellaisiksi kuin ovat halunneet, ja harrastaa sitä mistä ovat kiinnostuneet. Onneksi siulla on vielä se pienmies kaverina retkillä ja toisaalta vanhempi kaksikko avaa näkökulmia toisenlaiseen maailmaan. Tää oli huippu teksti, kiitos.

  2. Kiitos Kaisa! Sinulla on se etu, että satut vielä tuntemaan tämän perheen, joten et ole ”provosoitunut” vain teksteistäni 🙂

  3. Haha, kyllä se välittyy teksteistä ihan muutenkin, että ootte loistava tiimi tai perhe.

    Mä olen myös aina ahdistunut asenteesta yksinhuoltajia kohtaan. Mä vihaan sitä säälivää katsetta ja voivottelua. Yritä siinä sitten sanoa, että eiku kaikki on aivan loistavasti – mä en kiitos tarvitse sääliä.

    Meillä näyttää olevan aika pitkälti samat kasvatusmetoditkin. En oikein jaksa uskoa, että se kostautuu vielä jossain vaiheessa. Koska mä uskon, että se on myös sun pysyvä asenne suhtautua kaikkeen vähän rennommin. Kenenkään ei tarvitse kapinoida.

    Meidän pimu sai isältään 16-vuotis synttärikortin, jossa oli jotain tyyliin, että olet tullut ikään, jolloin tarvitsee keksiä selityksiä ja valheita ja kaikkea muuta. Pimu luki sitä mulle ääneen ja alkoi nauraa, että miksi ihmeessä hänen tarvitsisi valehdella mistään. Mä luulen, että teillä kävisi samalla tavalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s